Agressief gedrag, wat nu?

Omschrijving vorming

Helaas moet worden geconstateerd dat ook in de thuiszorg sprake kan zijn van agressie. Voor de goedbedoelende hulpverlener is dat een moeilijk te hanteren gegeven, want uiteindelijk kom je bij mensen om hen te helpen.
Agressie roept vaak agressie op, waardoor het voor de verzorgende/poetshulp steeds moeilijker wordt om op een open en onbevangen wijze hulp te blijven bieden. In deze vorming wordt ingegaan op oorzaken en gevolgen van agressief gedrag van de cliënt.

Doelstelling

Agressie in de thuiszorg bespreekbaar maken, zodat ook de eigen reactie op agressief gedrag herkenbaar én beroepsmatig hanteerbaar wordt.

Inhoud

  • Wat is agressief gedrag?
  • Oorzaken van agressief gedrag
  • Gevoelens die agressief gedrag oproepen bij de hulpverlener
  • De tolerantiegrens van de hulpverlener
  • Noodzakelijke ondersteuning van de hulpverlener die te maken heeft met agressieve cliënten

Tip: de vorming “Omgaan met moeilijk gedrag van bejaarden” sluit zeer goed aan bij dit thema.

Doelgroep

Andere (mantelzorgers, vrijwilligers, administratief personeel)
Poetshulpen & praktisch uitvoerend personeel in WZC
Personeel Aanvullende Thuiszorgdiensten (poetshulpen, enz.)
Verzorgend personeel in gezinnen
Verzorgenden, zorgkundigen, verpleegkundigen in WZC
Lesuren
1 sessie
Deelnemers
Maximum 20
Locatie
vorming op uw locatie

Hoe een vorming aanvragen?